Vlaams Parlement

Als afsluiter van ons project ‘Verkiezingen’ trokken we vandaag naar het Vlaams Parlement in Brussel. We hadden een supergids mee met kennis van zaken: onze burgemeester Maaike De Rudder!

We fietsten eerst richting het station van Sint-Niklaas. Omdat we zo’n geoefende fietsers zijn, waren we snel ter plaatse. We zagen op het infobord dat we een trein vroeger dan gepland konden nemen. Eerst checken welk perron we op moesten en ook goed kijken waar onze overstapplaats ging zijn. Dan kwam onze trein er aan. Even rustig genieten van de landschappen onderweg.

Omstreeks 10 uur kwamen we aan in Brussel. Onze burgemeester leidde ons naar onze bestemming. Wat een vriendelijk onthaal ginds.

Er was een fractievergadering bezig waar we even een kijkje mochten nemen. Heel wat bekende gezichten daar aanwezig. We mochten ook eens plaatsnemen op de stoelen.

Daarna aten we ons lunchpakket en dan kregen we een rondleiding doorheen het parlement. Zo brachten we een bezoek aan de koepelzaal, de commissiezalen en het bezoekerscentrum. We bewonderden ook heel wat kunstwerkjes ondertussen.

Op het einde kregen we allemaal een stripverhaal mee naar huis.

Het was een heel fijne en leerrijke dag.

Dankjewel aan Maaike De Rudder en ook aan onze vaste klasbegeleiders Myriam en Etienne.

In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldvliegers’ maken de leerlingen van het zesde leerjaar kennis met de 5 wereldgodsdiensten en het Vrijzinnig Humanisme. Door dit project ervaren onze leerlingen de gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende levensbeschouwingen. Interlevensbeschouwelijke dialoog is geen dialoog over verschillen en gelijkenissen. Het is vanuit het verschil op zoek gaan naar datgene wat verbindend is. Naar aanleiding van dit project bezochten we in Sint-Gillis de kerk Sint-Egidiuskerk en in Sint-Niklaas het Huis van de Mens, de moskee Al-Houda en de Evangelische kerk. Onze leerlingen kregen uitleg omtrent de levensbeschouwing, de structuur en de functies van de levensbeschouwelijke ruimtes. Het was een zeer fijne en leerrijke ervaring voor onze leerlingen. Als afsluiter van ons samenwerkingsproject hebben de leerlingen het spel ‘De wereldvliegers’ gespeeld. Met dit spel kregen de leerlingen inzicht in de gelijkenissen en verschillen. En het maakte hen ook wegwijs in de diverse en multiculturele samenleving, waarin we de dag van vandaag in leven.
6de leerjaar
Fouzia El Moussaoui

ILC project ‘Wereldvliegers’

In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldvliegers’ maken de leerlingen van het zesde leerjaar kennis met de 5 wereldgodsdiensten en het Vrijzinnig Humanisme. Door dit

Lees meer»