ILC project ‘Wereldvliegers’

In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldvliegers’ maken de leerlingen van het zesde leerjaar kennis met de 5 wereldgodsdiensten en het Vrijzinnig Humanisme. Door dit project ervaren onze leerlingen de gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende levensbeschouwingen. Interlevensbeschouwelijke dialoog is geen dialoog over verschillen en gelijkenissen. Het is vanuit het verschil op zoek gaan naar datgene wat verbindend is. Naar aanleiding van dit project bezochten we in Sint-Gillis de kerk Sint-Egidiuskerk en in Sint-Niklaas het Huis Van De Mens, de moskee Al-Houda en de Evangelische kerk. Onze leerlingen kregen uitleg omtrent de levensbeschouwing, de structuur en de functies van de levensbeschouwelijke ruimtes. Het was een zeer fijne en leerrijke ervaring voor onze leerlingen.

Als afsluiter van ons samenwerkingsproject hebben de leerlingen het spel ‘De wereldvliegers’ gespeeld. Met dit spel kregen de leerlingen inzicht in de gelijkenissen en verschillen. En het maakte hen ook wegwijs in de diverse en multiculturele samenleving, waarin we de dag van vandaag in leven. 

Hierbij delen we een aantal ervaringen van ons jonge maar kritische leerlingen:

“Ik vond het leuk om te zien hoe verschillende geloven toch allemaal een beetje hetzelfde zijn en dat er allemaal gebouwen voor bestaan. De moskee was echt mooi ingericht en groot, dus goed! Het Huis Van de Mens was kleiner maar er was veel te doen. De evangelische kerk was ook klein, maar o zo gezellig. Als laatste de rooms-katholieke kerk; deze was groot en had mooie beelden en schilderijen.” Het waren topbezoeken!” (Maxim) 

“Moskee: Ik vond de moskee het leukste omdat het iets was waar ik nog nooit ben geweest en het was iets heel nieuw. 

Kerk: De kerk vond ik ook leuk, omdat ik er alleen voor een communie ben geweest en nooit heb gelet op hoe mooi het daar is. 

Het Huis van de Mens: Het Huis van de Mens vond ik minder leuk dan de kerk en de moskee, omdat het niet echt een rondleiding was, maar een PowerPoint over de mens. 

Evangelische kerk: Het was een heel andere kerk, maar ook wel mooi. Ik vond het minder leuk dat we weer een PowerPoint kregen en geen rondleiding.” (Marjon) 

“Ik vond het leuk om al die andere geloven te bezoeken. 

 Mijn mening:  

      • De moskee vond ik echt mooi en indrukwekkend. 

        • In het Huis van de Mens leerde ik het meest. 

          • De katholieke kerk was zowat hetzelfde als mijn geloof. 

            • In de protestantse kerk kende ik bijna alles.” 

          (Amber) 

          “De moskee was mooi en groot. Ik heb er veel van geleerd. De evangelische kerk was super leerzaam omdat er werd verteld over het ontstaan en andere dingen. Het Huis van de Mens was minder spectaculair maar wel interessant. De kerk was ook groot, mooi en leerzaam. Uiteindelijk besef je dat ze allemaal op elkaar lijken met maar weinig verschillen. Het was allemaal mooi en interessant. (Jules Weemaes) 

          Moskee Al-Houda

          Het Huis van de Mens

          De Evangelische kerk

          De Sint-Egidiuskerk

          In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldvliegers’ maken de leerlingen van het zesde leerjaar kennis met de 5 wereldgodsdiensten en het Vrijzinnig Humanisme. Door dit project ervaren onze leerlingen de gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende levensbeschouwingen. Interlevensbeschouwelijke dialoog is geen dialoog over verschillen en gelijkenissen. Het is vanuit het verschil op zoek gaan naar datgene wat verbindend is. Naar aanleiding van dit project bezochten we in Sint-Gillis de kerk Sint-Egidiuskerk en in Sint-Niklaas het Huis van de Mens, de moskee Al-Houda en de Evangelische kerk. Onze leerlingen kregen uitleg omtrent de levensbeschouwing, de structuur en de functies van de levensbeschouwelijke ruimtes. Het was een zeer fijne en leerrijke ervaring voor onze leerlingen. Als afsluiter van ons samenwerkingsproject hebben de leerlingen het spel ‘De wereldvliegers’ gespeeld. Met dit spel kregen de leerlingen inzicht in de gelijkenissen en verschillen. En het maakte hen ook wegwijs in de diverse en multiculturele samenleving, waarin we de dag van vandaag in leven.
          6de leerjaar
          Fouzia El Moussaoui

          ILC project ‘Wereldvliegers’

          In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldvliegers’ maken de leerlingen van het zesde leerjaar kennis met de 5 wereldgodsdiensten en het Vrijzinnig Humanisme. Door dit

          Lees meer»