In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldburgerschap’ maken de leerlingen kennis met belangrijke waarden zoals diversiteit, vriendschap en vrede. Door het ILC-project ontdekken de leerlingen op een speelse en creatieve manier wat het betekent om een wereldburger te zijn. Elke graad werkt met een passend thema, zodat kinderen op hun eigen niveau leren over samenwerken, respect en de kracht van samen bijdragen aan een betere wereld.
Hier volgt een overzicht van de activiteiten en kunstwerken per graad:
Eerste graad (L1 & L2):
- Activiteiten: De jongsten leerden over delen en samenwerken. Met het verhaal ‘Mijn steen’ (auteurs: Elvis Peeters en Nicole Van Bael) bespraken we waarom delen belangrijk is en hoe we samen sterker staan.
- Kunstwerk:
L1: De leerlingen maakten mooie handafdrukken met de slogan “Small hands change the world”. De handafdrukken symboliseren hoe kleine bijdragen samen een groot verschil maken.
L2: De leerlingen maakten een eigen steen van papier, waarin ze een woord schreven dat voor hen bij vriendschap en wereldburgerschap past. Dit werk werd afgemaakt met de slogan: “Samen staan we sterk.”
Tweede graad (L3 & L4):
- Activiteiten: De focus lag op diversiteit en identiteit. Door verhalen zoals ‘Het schaap dat BOEH zegt’ leerden de leerlingen dat iedereen anders is en erbij hoort.
- Kunstwerk:
L3: Samen maakten de leerlingen een “sterrenhemel” waar elke ster symbool staat voor een menselijke waarde zoals respect, vriendelijkheid en solidariteit. De boodschap is: “Eén ster straalt, vele samen schitteren.”
L4: De leerlingen maakten een eigen poppetje dat ze rond een grote wereldbol plakten. Elk poppetje staat voor hun unieke bijdrage aan een betere wereld, met als thema: “Samen maken we de wereld mooier.”
Derde graad (L5 & L6):
- Activiteiten: De oudste leerlingen dachten na over oorlog en vrede met het boek ‘De Vijand’ (auteur/vertaler: Wim Opbrouck). De leerlingen creëerden kunstwerken over hoop en ontdekten hoe kleine daden vrede kunnen brengen.
- Kunstwerken:
L5: De leerlingen maakten tekeningen met zwart en kakikleur, waarin ze het thema “Oorlog door kinderogen” verbeeldden. Deze kunstwerken tonen hoe kinderen oorlog waarnemen, en de toegevoegde rode en kaki accenten symboliseren hun krachtige emoties.
L6: De leerlingen werkten met uitgeknipte krantenartikelen over oorlog, die ze overschilderden met grijstinten. Daarop voegden ze kleurrijke symbolen toe om hoop te verbeelden, onder het thema: “Hoop, het begin van vrede.”
Met het ILC-project hopen we dat onze leerlingen zich ontwikkelen tot wereldburgers die diversiteit omarmen en samen bouwen aan een betere wereld. De Dienst Welzijn sloeg samen met de Mondiale Solidariteitsraad en verschillende scholen uit onze gemeente de handen in elkaar om deze boodschap uit te dragen. Via enthousiaste leerlingen werd hun inzet voor wereldburgerschap in de kijker gezet. Ook onze school, GBS Het Kompas, heeft actief bijgedragen aan dit project. Ter gelegenheid hiervan is er een tentoonstelling over wereldburgerschap in het GC De Route in Sint-Gillis-Waas, waar kunstwerken van elk leerjaar te zien zijn. Deze kunstwerken kunnen daar door iedereen bewonderd worden.