De Verbeke Foundation

Kleuters en Eerste leerjaar op klasuitstap naar de Verbeke Foundation

In het kader van het thema ‘kunst’ maakten de kleuters en de leerlingen van het eerste leerjaar een inspirerende klasuitstap naar de Verbeke Foundation in Kemzeke.

Hoewel de zon niet van de partij was, liet dit de sfeer niet drukken. De kleine regenbui was voorbij nog voordat we konden schuilen. Met een flinke dosis enthousiasme begonnen we aan een ontdekkingsreis door het museum en de omliggende natuur, waar kunstwerken naadloos in het landschap geïntegreerd zijn.

De Verbeke Foundation staat bekend om zijn uitgebreide collectie moderne en hedendaagse kunst, evenals bijzondere installaties en objecten. De kinderen waren vooral onder de indruk van de grote sculpturen en de innovatieve multimedia-installaties. Het was een lust voor het oog en een ware ontdekkingstocht voor onze leerlingen, die waar het maar mogelijk was, de kunstwerken inkropen. De kinderen genoten van de natuurlijke omgeving, renden door het gras en ontdekten de kleine paadjes tussen de bomen. Het was een perfecte balans tussen leren en spelen, waardoor we op een ontspannen manier konden kennismaken met kunst.

Als eerste brachten we een bezoek aan de tuin van de foundation, daarna aan de binnenruimtes waar diverse kunstwerken tentoongesteld stonden. Onder andere de bijzondere tentoonstelling ‘850 Dieren Kijken Ons Aan’. Deze expo maakt deel uit van het werk ‘The Accused’ van kunstenaar Mark Dion, waarin hij op provocerende wijze onze relatie met de natuur onderzoekt. De kinderen stonden oog in oog met een fascinerende verzameling van 850 opgezette dieren, van kleine vogels tot grote zoogdieren. Het was een unieke ervaring die de kinderen zowel verwonderde als aanzette tot nadenken.

De klasuitstap naar de Verbeke Foundation in Kemzeke was heel fijn. Door de combinatie van kunst en natuur werd hun interesse gewekt. Het was een dag vol nieuwe indrukken, creativiteit en plezier – een perfecte start voor onze verdere reis in het ontdekken van kunst en cultuur.

In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldvliegers’ maken de leerlingen van het zesde leerjaar kennis met de 5 wereldgodsdiensten en het Vrijzinnig Humanisme. Door dit project ervaren onze leerlingen de gelijkenissen en verschillen tussen de verschillende levensbeschouwingen. Interlevensbeschouwelijke dialoog is geen dialoog over verschillen en gelijkenissen. Het is vanuit het verschil op zoek gaan naar datgene wat verbindend is. Naar aanleiding van dit project bezochten we in Sint-Gillis de kerk Sint-Egidiuskerk en in Sint-Niklaas het Huis van de Mens, de moskee Al-Houda en de Evangelische kerk. Onze leerlingen kregen uitleg omtrent de levensbeschouwing, de structuur en de functies van de levensbeschouwelijke ruimtes. Het was een zeer fijne en leerrijke ervaring voor onze leerlingen. Als afsluiter van ons samenwerkingsproject hebben de leerlingen het spel ‘De wereldvliegers’ gespeeld. Met dit spel kregen de leerlingen inzicht in de gelijkenissen en verschillen. En het maakte hen ook wegwijs in de diverse en multiculturele samenleving, waarin we de dag van vandaag in leven.
6de leerjaar
Fouzia El Moussaoui

ILC project ‘Wereldvliegers’

In het kader van ons samenwerkingsproject ‘Wereldvliegers’ maken de leerlingen van het zesde leerjaar kennis met de 5 wereldgodsdiensten en het Vrijzinnig Humanisme. Door dit

Lees meer»