Kardinaal J. Cardijnstraat 1
9170 Sint-Gillis-Waas

Tel: 03 / 727.17.70

 

NIEUWE INSTAPPERS

Wie graag extra info krijgt, kan steeds mailen naar

directie@gbshetkompas.be 

of ons onlineformulier invullen : klik hier.

 

BEZOEK ONZE SCHOOL

op zaterdag 24 oktober 2020 of op zaterdag 20 maart 2021

Vul hiervoor een onlineformulier in : klik hier.

 

NIEUWSGIERIG NAAR ONZE SCHOOL?

Neem alvast een kijkje door hier te klikken.

 

 
 

SchoolBlog

Bijlagen (pdf, doc, ...) kan u voortaan downloaden en bekijken dmv een rechtermuisklik te doen op de bijlage en vervolgens te kiezen voor "Koppeling opslaan als..."

  • Home
    Home Hier vind je alle blogberichten van heel de website.
  • Categorieën
    Categorieën Geeft een lijst weer met de categorieën van deze blog.
  • Tags
    Tags Geeft een lijst met tags weer die zijn gebruikt bij deze blog.
  • Bloggers
    Bloggers Zoek naar je favoriete blogger van deze site.
  • Teamblogs
    Teamblogs Vind je favoriete teamblogs hier.
  • Inloggen

We lezen 15 minuten per dag...

Geplaatst door op in Andere
  • Lettergrootte: Groter Kleiner
  • Hits: 148
  • 0 reacties
  • Abonneer op updates
  • Afdrukken


Leren lezen is net als het leren van viool spelen. De technieken leer je tijdens de les, maar het spelen van het instrument leer je door thuis te oefenen. Oftewel, lezen leer je alleen door het heel veel te doen. Met thuis een kwartier vrij lezen per dag, leest je kind in een jaar een miljoen woorden! Daarmee heeft je kind een enorme voorsprong.

Tijdens het schooljaar doen we dit elke dag in de klas. Maar…het kan ook gerust tijdens de vakantie! Alle kinderen hebben een blad meegekregen van ons Kwartiermakers project. Elke dag dat ze een kwartiertje lezen mogen ze een herfstblaadje  kleuren. Hopelijk staat het blad aan het eind van de vakantie vol mooi gekleurde blaadjes!

Hier onder vind je voorleestips en leestips om met je kind met het lezen aan de slag te gaan in de vakantie!

 

TIPS PER LEEFTIJDSCATEGORIE

 

2 TOT 4 JAAR

 

Met peuters en kleuters kun je beginnen met kleine verhaaltjes voor te lezen. Hun concentratie is nog kort, daarom zijn prentenboeken geschikt om voor te lezen.

Peuters kijken heel graag naar illustraties en leren graag de woorden die erbij horen. De boeken van  Richard Scarry zitten vol mooie plaatjes om de kinderen woorden te leren. Omdat de concentratie van deze kinderen snel op is, kunnen ze nog geen lange verhalen aan. Met de boeken van Richard Scarry kun je zelf kleine verhaaltjes vertellen. Je ziet bijvoorbeeld een poppetje op een fiets en vertelt waar hij of zij heen kan gaan.

Wanneer je kind 3 jaar is, kun je starten met echte prentenboeken.

 

4 Tot 6 jaar

 

Kleuters die zijn voorgelezen weten meer woorden, kennen meer namen en klanken van letters en zijn beter in staat om klanken in woorden te identificeren dan kinderen die veel minder voorgelezen zijn.

Kleuters vinden prentenboeken waar de dieren allerlei avonturen beleven fantastisch.
Een voorbeeld hiervan is 'Over een mol die wil weten wie er op zijn kop gepoept heeft. In De Gruffalo gaan de dieren op zoek naar dat bijzondere beest. En Rupsje Nooigenoeg,eet zijn buikje rond zodat het een vlinder kan worden.
Deze boeken lenen zich er goed voor om uitgebreid te praten over de wereld om de kleuter heen.

Kleuters vinden het heerlijk om zelf te vertellen en verhalen te vertellen. Prentenboeken waar het verhaal alleen met plaatjes verteld wordt, zonder tekst, spreekt ze zeker aan. Loes Riphagen maakt prachtige illustraties waarin veel gebeurt. En ook de boeken van Charlotte Demantos staan vol mooie afbeeldingen zonder tekst waar je de prachtigste verhalen bij kunt bedenken.

 

Door interactief voor te lezen, vergroot je de woordenschat van je kind.
Bij interactief voorlezen stel je allerlei vragen over het boek.
Lees het boek eerst zelf helemaal door. Denk vast na over de vragen die je straks kan stellen.
Kies een rustige plek  waar jij en je kind comfortabel kunnen zitten.
Begin bij de voorkant van het boek. Wat ziet je kind? Lees de titel voor. Waarover denkt je kind dat het verhaal gaat?

 

Soorten vragen

Welke vragen je stelt maakt niet zoveel uit. Veel met je kind praten over het boek is het belangrijkste.
Er zijn verschillende soorten vragen.
Bij de gesloten vragen geven de kinderen antwoord met ja en nee of met een vast antwoord.
Is de jurk geel of blauw? Staat het verkeerslicht op rood?

Met open vragen duik je in het boek en in de belevingswereld van het kind. Met open vraag kan het kind meer vertellen.
Wat denk je hiervan? Waarom zou dit en dit gebeuren? Heb je dit ook wel eens mee gemaakt en hoe was dat?
Wat is het probleem in het boek? En wat de oplossing? Wat is het verloop van het verhaal? Hoe begint en hoe eindigt het?

Na het voorlezen kun je de kinderen zelf laten vertellen. Blader het boek door en laat ze vertellen bij de illustraties.
Praat over de voorspelling van het kind. Klopten hun ideeën over het verhaal?

 

6 TOT  8 JAAR

 

Deze kinderen leren lezen! Heel belangrijk om deze start goed te maken, daar hebben ze hun leven lang plezier van. Hier begint het zelf oefenen van het lezen. Je leert lezen, door het heel veel te doen. Elke dag dus thuis lezen is een must!

Door veel te oefenen met lezen is op latere leeftijd het leesbegrip en het technisch leesniveau hoger. Kinderen in de basisschoolleeftijd scoren hoger op de taal- en leesvakken als ze in hun vrije tijd lezen. Vrije tijds lezen beïnvloeden woordenschat, technisch lezen en spelling, meer dan de basisvaardigheden van lezen.

Er zijn veel AVI boekjes in omloop voor beginnende lezers. In de bibliotheek vertellen ze je graag welke boekjes je kind al kan lezen. Dit gaat van AVI Start aan het begin van het eerste leerjaar, naar AVI M3in het midden van het jaar. Aan het einde  lezen de kinderen al mooie boeken in AVI E" Voor het tweede leerjaar zijn er ook mooie AVI4 boekjes.

 

Er zijn ook samenlees-boekjes in de Aviniveaus. De ene bladzijde is voor je kind om te lezen, de andere bladzijde voor jou. Of je leest om beurt een zin. 

Voorlezen blijft voor deze kinderen ook erg belangrijk. Deze kinderen kunnen wat langere verhalen aan. Je leest elke dag een bladzijde of een hoofdstuk en vervolgt daarmee het verhaal.
De voorleesboeken van Annie MG Schmidt zijn tijdloos. De kinderen blijven het leuk vinden. Dit geldt ook voor de boeken van Roald Dahl

l waar je prima mee kunt beginnen.

Kinderen in het eerste en tweede  leerjaar vinden het fijn om sprookjes en avonturenverhalen te horen. 

 

8 TOT 10 JAAR

 

Uit onderzoek blijkt dat kinderen die dagelijks 15 minuten (stil) lezen, een miljoen woorden per jaar lezen en daarmee hun woordenschat vergroten. Als ze zelf hun boeken mogen kiezen, vergroot dat de kans dat ze positieve leeservaringen opdoen, en ook buiten school vaker gaan lezen.

Ga naar de bibliotheek en laat je kind zelf een boek uitkiezen om te lezen. Kinderen in de leeftijd van het derde en vierde leerjaar lezen graag strips. Ook dat is dus goed! Het maakt niet uit wat je leest, als er maar gelezen wordt. Je kunt de overstap naar boeken wel makkelijker maken. Bijvoorbeeld door te kiezen voor een
Graphic Novel: een strip in boekvorm. Het boek 'Leven van een lozer' is voor jongens en 'Dagboek van een muts' voor meisjes.


In deze leeftijd worden de boeken van Geronimo Stilton veel gelezen. Door de rijke illustraties worden kinderen die niet van lezen houden, wel aangezet tot lezen. Daarom is de keuze voor deze boeken ook goed!

Jozua Douglas schrijft boeken die door moeilijke lezers graag gelezen worden. Zijn boeken zitten vol met leuke illustraties. Het verhaal leest lekker snel weg, zit vol spanning en leuke grappen.

 

10 TOT 12 JAAR

 

Kinderen in het vijfde en zesde leerjaar maken graag kennis met poëzie.

De non-fictie boeken over de geschiedenis of over de natuur zijn dikwijls favoriet.

Vaak lezen ze het liefst fantastische vertellingen. Ze gaan al richting de Young Adult boeken. De hongerspelen is een razend spannende serie die qua taal best pittig is, maar toch verslonden zal worden door de kinderen.
Dichterbij bij huis vindt je de boeken van Marcel van Driel. Superhelden is een boek wat gaat over gamen en een wereld die hieraan verbonden is. Wat is er nou mooier dan het gamen, wat veel kinderen in deze leeftijd doen, te verenigen met het lezen van een boek?

 

NOG LASTIG OM TE GAAN LEZEN?

 

Vind je kind het dan nog lastig om zelf tot lezen te komen? Je kunt ook kiezen voor luisterboeken. Onderuit in de luie stoel en je laten voorlezen door een mooie stem. Ook dit is goed voor de taalontwikkeling. Deze vind je ook terug in onze plaatselijke bibliotheek!

Of kijk eerst een film en lees daarna het boek, dat gaat vaak ook gemakkelijker!

 

VEEL LEESPLEZIER!

 

 

0
Reageren uitgeschakeld door auteur.

Spreuk van de week

 

 

Klaar om erin te vliegen ...!